Batu Buah Pinggang - Punca, Gejala dan Pemulihan Home Asli

Batu Buah Pinggang - Punca, Gejala dan Pemulihan Home Asli

Batu karang adalah berkaitan dengan gangguan yang menyakitkan kerana batu dalam buah pinggang atau saluran kencing. Pembentukan batu adalah disebabkan oleh pemendapan kristal kalsium oxalate, kalsium fosfat, asid urik dan cystine. Biasanya air kencing mengandungi beberapa bahan semulajadi yang membantu dalam melarutkan mineral dan dengan itu menghalang mereka daripada menjadi ke dalam pepejal. Dalam beberapa kes kerana dehidrasi garam ini kekal larut dan menyebabkan ke dalam penghabluran. Saiz batu-batu ini berbeza dari segi saiz. Ia berbeza dari batu-batu kecil, pasir, dan batu. Kadang-kadang ia mungkin sehingga saiz telur burung. Secara beransur-ansur batu-batu membentuk dan berkembang disebabkan oleh kepekatan bahan tertentu dalam air kencing. Biasanya batu-batu ini adalah lebih kerap berlaku pada lelaki berbanding dengan wanita dan umumnya ia memberi kesan kepada orang umur pertengahan.

Batu boleh muncul dalam bentuk berikut -

1. batu Oxalate - Adalah berduri, keras dan kasar
2. Uric batu asid - Sukar dan coklat
3. batu fosfat - Ia adalah putih, lembut dan berkapur

Beberapa gejala penting dalam buah pinggang -

1. keinginan Kerap membuang air kecil
2. kencing Sakit
3. kencing Hanya sedikit
4. Rasa sakit teruk di uarkan ureter
5. Rasa loya, berpeluh, muntah-muntah dan rasa seram sejuk
6. Kadang-kadang berlalu darah sedikit dengan air kencing

Antara punca-punca penting dalam batu karang -

1. Makan berlebihan
2. diet yang tidak betul
3. pengambilan cecair yang tidak mencukupi
4. Kekurangan vitamin A
5. Kecacatan dalam metabolisme
6. Pengambilan berlebihan produk gula dan tepung putih, daging, teh, kopi, perasa dan rempah
7. Pengambilan berlebihan vitamin D dan asid membentuk makanan

Batu karang boleh diubati dengan rawatan rumah semula jadi -

1. Buat satu tabiat untuk makan epal kerap. Ia adalah ubat semulajadi yang amat berkesan untuk mencegah masalah batu karang.

2. Ambil segelas jus tomato segar dengan menambah secubit lada dan garam dalam setiap pagi. Ia adalah ubat semulajadi yang amat berkesan untuk merawat batu karang.

3. Sesetengah kacang seperti kacang buah pinggang adalah ubat yang sangat berkesan untuk rawatan batu buah pinggang. Langkah pertama adalah untuk membuang kacang dari dalam buah dan selepas keping bahawa buah dan kacau kira-kira 60 gram dalam empat liter air panas dan biarkan ia mendidih perlahan-lahan selama enam jam. Kemudian ketegangan campuran dalam sekeping kain kasa tanpa kacau itu. Minum segelas ini cecair untuk setiap dua jam dalam sehari. Ia perlu diambil beberapa kali dalam seminggu. Ia amat berkesan remedi rumah semula jadi untuk batu karang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar